Ne csak nézd, értsd is meg!

Autósport a zöld asztal mellől

Rallye szabályváltozások 2020 - #5

2020. február 05. - motorsport.steward

lovay-miklos.jpg

[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Lovay Miklós, a legtöbb Rallye OB futam és a Rally Hungary Európa-Bajnoki futam versenyigazgatója szedte össze olvasóink számára az nemzetközi és a hazai rallye szabályok változásait. Köszönjük!

(fotó: Kacsándi Norbert)

Tovább

Olvasnivaló a hosszú téli estékre – FIA szabályváltozások 2020-ra - #4

adobestock_182859762.jpg

[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Ahogy az már megszokott, az FIA az októberi Motorsport Világtanácsi ülését és a decemberi közgyűlését követően megkezdte a 2020. évi szabályváltozások közzétételét.

Tovább

Kerülj közelebb: Legyél te is sportbíró! - #3

adobestock_235194866.jpg

[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Mindig is vonzott az autósport világa? Imádod a benzingőzt? Nézőként rendszeresen látogatod az autóversenyeket? Itt a lehetőség, hogy most még közelebb kerülj ehhez a világhoz!

Tovább

Hogyan olvasd a sportszabályokat? - #2

002-szabalyok.jpg[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Ahogy a civil életben is, úgy az autósportban is rengeteg szabálynak kell megfelelnünk. Ráadásul vannak helyzetek, amikor egymásnak ellentmondó szabályokat találunk.

Sportfelügyelőként gyakran találkozom azzal, hogy a különböző szintű sportszabályok viszonyával nincsenek tisztában a csapatvezetők és a versenyzők. Ebben a bejegyzésben ezt a kérdést próbálom meg tisztázni.

Tovább

Ki kicsoda egy autóversenyen? - #1

[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Sportszakemberként sajnos rendszeresen feldühít annak a szakmaiatlanságnak a mértéke, amellyel az autósport közvetítések magyar kommentárjainál tapasztalni – természetesen tisztelet az üdítő kivételnek. Mivel ennek a blognak a célja, hogy rendet tegyünk az ehhez hasonló kérdésekben, azt gondolom, hogy az első bejegyzésben tisztáznom kell, hogy ki kicsoda az autósportban.

Az autósportban nincs olyan, hogy:

  • sportdöntőbíróság (valójában van, de velük biztosan nem találkozunk a közvetítésekben),
  • sportbíróság,
  • sportversenyigazgatóság,
  • versenyigazgatóság,
  • versenybíróság,
  • rendezőség,
  • pályamunkás vagy
  • pályabíró.

Van ellenben sok minden más. Nézzük, hogy mit is ír erről az FIA Nemzetközi Sportkódexének V függeléke. (Ebben a bejegyzésben most nem megyünk végig a teljes listán, csupán azokat a beosztásokat érintjük, amelyek egy TV vagy egy internetes közvetítésben előkerülhetnek.)

Vészhelyezetek kezelése

A pályán kialakult vészhelyzetek kezelésére rendelkezésünkre állnak a következő személyek:

  • mentőorvos
  • pályatűzoltó
  • technikai beavatkozó szolgálat
  • technikai mentési-szállítási szolgálat

Azt hiszem az első kettőt (a mentőorvost és a pályatűzoltót) nem kell nagyon magyarázni. Talán csak annyiban, hogy mind az orvosok, mind a tűzoltók részéről „hagyományos” ismeretek mellett speciális autósport ismeretek szükségesek. Nem csupán azért, hogy azt tudják, hogy mikor léphetnek a pályára és mikor nem, hanem azért is, mert ismerni kell a versenyautók szerkezetét, üzemi körülményeit, az autóban lévő biztonsági felszereléseket, a versenyzők ruházatát, az ő biztonsági felszereléseit.

A technikai beavatkozók feladata a járműbe szorult versenyzőhöz szükséges hozzáférés biztosítása, illetve a versenyző kiemelése, míg a technikai mentési-szolgálat feladata a balesetet elszenvedett autó elszállítása, illetve pálya versenyzésre alkalmasságának helyreállítása.

A rendezvény lebonyolítása

A rendezvény lebonyolításáról a sportbírók gondoskodnak, hierarchikus szervezetben. Egy adott sportbíró felettese a részlegvezető, akinek a felettese a versenyigazgató (lásd később).

A sportbírók mellett a rendezvény lebonyolításában a technikai ellenőrök vesznek még részt. Míg az előbbiek az esemény egészének vagy egy-egy részének lebonyolítását felügyelik, az utóbbiak az autó technikai szabályoknak megfelelősége felett őrködnek.

A rendezvényirányítás

A körpályás versenyek esetében megkülönböztetünk rendezvényigazgatót és versenyigazgatót, minden más szakág esetében csak versenyigazgatóról beszélünk.

A rendezvényigazgató (angolul „race director”) a teljes sorozat vezetője, míg a versenyigazgató (angolul „clerk of the course”) egy-egy esemény lebonyolításáért felel. Feladatuk az operatív vezetés, a rendezvény lebonyolítása.

Az ő munkájukat segítik a különböző részlegek vezetői:

  • a biztonsági szolgálat vezetője,
  • a versenyorvos,
  • a rádiókommunikáció vezetője
  • és a versenytitkár.

A rendezvényigazgató és a versenyigazgató felett állnak a sportfelügyelők (angolul „steward”) – együttesen Felügyelő Testület („panel of stewards”, röviden „stewards”). Az ő feladatuk a sportszabályok és a versenykiírás betartatása. A sportfelügyelők függetlenek, övék a legfelsőbb döntési jogkör.

A közvetítésekben gyakran a versenyigazgatónak vagy a rendezvényigazgatónak tulajdonítanak különböző büntetéseket, pedig – néhány a szabályokban meghatározott speciális esettől letekintve – ez nem az ő jogköre, hanem a Felügyelő Testületé.

Természetesen egy bejegyzésben nem lehet részletesen bemutatni egy-egy terület vagy egy-egy szakember munkáját, ezért amennyiben többet szeretnél tudni az autóversenyekről, kövesd ezt a blogot vagy Facebook oldalam!

(Fotó: SpeedLight Photo Agency)

süti beállítások módosítása