Ne csak nézd, értsd is meg!

Autósport a zöld asztal mellől

Rallye szabályváltozások 2020 - #5

2020. február 05. - motorsport.steward

lovay-miklos.jpg

[ Blogunk elköltözött. A frissebb tartalmakért keresd fel az autosport-szakszotar.hu oldalt. ]

Lovay Miklós, a legtöbb Rallye OB futam és a Rally Hungary Európa-Bajnoki futam versenyigazgatója szedte össze olvasóink számára az nemzetközi és a hazai rallye szabályok változásait. Köszönjük!

(fotó: Kacsándi Norbert)

Az alábbiakban összefoglalnám a lényeges szabályváltozásokat a 2020-as évre.

Először a nemzetközi szabálykörnyezetet veszem gorcső alá, majd a hazai alapkiírás főbb módosulásait szedem csokorba. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy az alábbi összefoglaló nem tartalmaz minden betűmódosulást, leginkább a versenyigazgatói szempontból érdekes paragrafusokra koncentrál.

FIA Regionális Rally Versenyek Szabályai

(FIA Regional Rally Sporting Regulation, továbbiakban RRSR)

Az FIA az idei évre teljesen átdolgozta a RRSR-t. A fejezetek sorrendjét egy szezon / verseny kronológiájához igazították. Ezáltal a korábban megszokott pontok teljesen máshol keresendőek. Az új szabálykönyv tartalmaz egy segédletet a korábbi és az új sorszámozás áttekintésére, én kinyomtattam, egyelőre kötelező tartozék lesz a táskámban. A továbbiakban az új számozást használom, a változásokat is már az új sorrendnek megfelelően - az RRSR vonatkozó oldalát alapul véve - kivonatolom:

1.1.3 Általános feltételek - kivételek
Az RRSR-től történő eltéréseket (amennyiben egy versenykiírás eltérne az RRSR-től) az FIA által rendszeresített formanyomtatványon kell kérvényezni. Ilyen jóváhagyott kérelem nélkül az eltérő pontok nem érvényesek (annak ellenére sem, ha a kiírást az FIA jóváhagyná)

2.2 Új definíció a Végrehajtási Utasításokról
A változás leírja, hogy a Végrehajtási Utasítás sem módosíthatja úgy a versenykiírást, hogy az ellent mondjon az RRSR-nek

2.25-2.26 Sárga és kék (új) kártyák
Bevezetésre kerül a kék figyelmeztető kártya, mely a sportszabályok, és más előírások (pl. útvonal) súlyos megsértése esetén adható a rendező / ASB részére, míg a sárga kártya ezentúl a biztonsággal kapcsolatos súlyos hiányosságok esetén adható.

3.1.1 és 3.1.2 Új pontozási rendszer
Az első 10 helyett immár az első 15 abszolút helyezett kap bajnoki pontot (30 ponttól csökkenve), míg bónusz pontot ezentúl csak az adott szakasz (25%-os szabály össztáv arány szabály maradt) első 5 helyezettje kap, 5-4-3-2-1 rendben. A Magyar bajnokságban is hasonló pontozással találkozunk, de erről majd később.

12.1 Géposztályok
Nemzetközi téren bevezetésre kerül a Rally2, Rally4, Rally5 kategóriák megfogalmazása:

  • RALLY 1: A piramis csúcsa, a WRC-k
  • RALLY 2: A második szinten találjuk az R5-ös autókat
  • RALLY 3: Új, alacsony költségvetésű, négykerékhajtású kategóriaként jelenik majd meg, kvázi 200 LE-s, R2-es autók, négykerék hajtással. (az RRSR még nem tartalmazza)
  • RALLY 4: A jelenlegi R2-es autók kategóriája
  • RALLY 5: Széleskörű belépő kategória, jellemzően R1-es autóknak, turbóval 1.0, turbó nélkül 1.4 literig, kb 150 LE-ig. Szekvenciális váltó és fejlett futómű engedélyezett.


12.2 Joker lehetőség korábbi alkatrész használatára (nemzetközi versenyeken)

13.10 Guminyomás ellenőrzés
A korábbi 10 perccel ellentétben akkor engedélyezett gyorsasági szakasz előtt a guminyomás ellenőrzése, ha a gyorsasági szakasz előtt az IE és a rajt között várhatóan 13 percet, vagy annál többet kell eltölteni (beleértve a 3 perc rajtfelkészülési időt. Tulajdonképpen a szabályváltozás is épp ezt a 3 perc rajtfelkészülési idővel egészítette ki a korábbi változatot. Itt jegyezném meg, hogy ez a 3 perc hivatott arra, hogy a versenyzők becsatolt, meghúzott övvel, sisakkal, teljes rajtkészültségben guruljanak a rajtvonalra, és ne ott kezdjenek öltözni, mert az  könnyedén rajtkésleltetést okozhat.

A gyűjtők esetében nem változott a szabály, továbbra is 10 percnél hosszabb gyűjtő esetén engedélyezett a guminyomás ellenőrzés.

27.1.3 A sorozatok promóterei is írhatnak elő különböző reklámok/hirdetések szabályokat. - nemzetközi sorozatokra érvényes előírás, az RVSZ ezt felülírja.

29.4.2 A rendezőnek meg kell határozni az opcionális rendezői reklámok üzleti területét (autómárka, gumiabroncs, stb) - nemzetközi sorozatokra érvényes előírás, az RVSZ ezt felülírja.

29.4.3 Az opcionális rendezői reklám maximum kétszer akkora lehet, mint a kötelező reklám. - nemzetközi sorozatokra érvényes előírás, az RVSZ ezt felülírja.

30. Új fejezetet kapott az adminisztratív átvétel

31.1.7 Megismételt gépátvétel leírása
Egyértelműsítésre került, hogy sikertelenség esetén a Felügyelő Testület vonhatja meg a rajtengedélyt.

34.1.6 Új pont, mely titlja a súlyosan sérült szélvédővel (mely jelentősen akadályozza a vezetőt a kilátásban) történő közlekedést a verseny során. A Felügyelők által így kizárt versenyzők visszaállhatnak a versenybe az 54. pont betartása mellett.
Gyorsasági szakaszon csak akkor közlekedhet versenyautó szélvédő nélkül, amennyiben a versenyzőpáros mindkét tagja védő szemüveget, vagy teljes arcot védő sisakot használ (csukott rostéllyal). A fentiek esetében azonban a helyi rendőrség megállíthatja, a forgalomból kizárhatja a versenyautót, amennyiben a helyi törvényeknek nem megfelelő a szélvédő állapota.

42.7 Média zónák kialakítása immáron kötelező - nemzetközi sorozatokra érvényes előírás, az RVSZ ezt felülírja.

48.2. Rajt procedúra leírása
Látható rajtvonal kialakítása kötelező (murván, és havon is), valamint leírásra került (48.2.3-as pont), hogy a sportbíró a menetlevelet kezelés után a lehető leggyorsabban köteles visszaadni.
A rajtvonalra állítást követően szintén az autó megállását követően azonnal el kell állni az autó elől.

54-55 Újraindulás a versenyeken (magyarul Szuper Rally)
A törzsszövegbe került az újraindulás teljes szabályozása. Változott a büntetés mértéke is, minden kihagyott gyorsasági szakaszért 10 perc büntetés kerül kiszabásra. - nemzetközi sorozatokra érvényes előírás, az RVSZ ezt felülírja.

60.6 Törlésre került a "Light fitting zone", azaz fényszórófelszerelési-zóna
Ilyen tevékenység csak a szervizparkban végezhető külső segítséggel.

61.1.2 Az FIA szeretné elérni, hogy ne legyenek külső tankolózónák, bár ez természetesen nem mindenhol kivitelezhető.

V1A – EUROPEAN RALLY CHAMPIONSHIP - azaz az ERC-t érintő módosítások

3.2.1 Az éves bajnokságban figyelembe veendő eredmények maximális száma eggyel kevesebb, mint ahány versenyt az évad során megrendeznek.

4-5-ös pont - Felcserélésre került a két pont sorrendje.

7.1.2 - ERC Junior bajnokságban Rally4 és Rally5 kategóriájú autókkal lehet részt venni.

7.4 - Gumiszabály az ERC Junior bajnokságban

10.1.1 - Versenyek hossza
Az új szabály sokat vitatott pontja, hogy a teljes versenyhétvége pályabejárással együtt csak maximum 4 napos lehet.

15.1.2 - Gumi mennyiség: RC3, RC4, RC5-ös autók maximum 12 gumit használhatnak a verseny során

Az újraindulás szabályai az ERC mellékletből törlésre kerültek, így az RRSR törzsrésze az irányadó.

Magyar szabályrendszer, azaz a Rallye Versenyek Szabályai (továbbiakban: RVSZ)

I. RALLYE VERSENYEK SZABÁLYAI

6.4.4 - Egyértelműsítve lett, hogy a segítő jármű kizárólag a rajtszámhoz tartozó szervizterületen tartózkodhat, a tábla szabálytalan használatát a Felügyelő Testület 300 000, azaz háromszázezer forintig terjedő pénzbüntetéssel sújtja.
Az RSB célja, hogy a szervizparkokban rend legyen, ezt több szabálymódosulás is egyértelműen jelzi. Ennek egyik lépése, hogy a Segítő járművek a szervizterületen belül parkolhatnak csak.

9.25 - Az idei évtől kötelezően kiadandó a Rally Guide, mely számos hasznos információt tartalmaz majd a versenyekről.

16.1.3 - A rendezőnek az itinerben fel kell tüntetni a sebességkorlátozással érintett szakaszok kezdeti és végpontját. Ez tavaly néhány alkalommal kipróbálásra került, alapvetően pozitív visszajelzéseket kaptunk az egyértelmű jelzésekről.

18. - Részletesen az RVSZ-be került az adminisztratív átvételen bemutatandó dokumentumok listája. Ezekkel az egyes versenykiírásokban már találkozhattatok, de most egy csapásssal bekerült az RVSZ-be. Javasolt minden egyes versenyen a felsorolt dokumentumok végigellenőrzése, egy-egy évközben lejárt biztosítás, jogosítvány orvosi alkalmassági elég komoly bonyodalmat tud okozni...

20.13.2 - Összhangban az FIA Rally Safety Guidlines vonatkozó pontjaival, az RVSZ is egyértelműen leírja, hogy padkavédelmi elem csak műanyag terelő, vagy halszálka lehet. Ettől eltérni csak  az RSB külön engedélyével lehet

26.1 - Szervizparkok ezentúl versenyenként csak 1 helyen kerülhetnek kialakításra

26.2 - Technikai átvételt követően a szervizparkot az átvett versenyautóval elhagyó versenyzőpárosok új gépátvételre kötelezettek.

26.5 - Nem változott a 80 nm (arany licensz esetén 120 nm) hely, viszont közös szervizelés esetén minden további versenyzőpáros csak 60 nm-t kap, valamint a 26.6 pont szerint az extra terület díja jelentősen emelkedett, 4.500 Ft / nm-re. Az a versenyzőpáros, aki túllépi a megadott helyet, a jogosulatlanul elfoglalt területet figyelembe véve ennek az összegnek a kétszeresével (azaz 9.000 Ft / nm) büntetendő.

26.13 és 26.14-es pontokban egzaktul leírásra kerültek a büntetési tételek

26.18 - A szervizpark kaució a versenyiroda zárásáig fizethető vissza

27.4 - A tankoló zónában való hiányos öltözetért már az első esetben is büntetés jár, nem figyelmeztetés

28.2 - Az ORC esetében sem lehet E85 üzemanyaggal versenyezni.

30.1 - Felhasználható gumikba ezentúl csak a prológon használt gumik nem számítanak bele. Fontos, hogy ezek is gyártóazonosak kellenek, hogy legyenek!

30.8.1 - Kizárólag regisztrált, a versenykiirásban megjelölt útburkolatnak, és az évszaknak megfelelő gumiabroncsok használhatók.

II. MAGYARORSZÁG ORSZÁGOS RALLYE BAJNOKSÁGÁNAK ALAPKIÍRÁSA

Módosításra került a bajnokság megnevezése. Ezentúl a Rally1 bajnokság a hivatalos rövid elnevezése az ORB helyett.

6.8 - Ezentúl aszfaltos versenyeken is kötelező lesz a kvalifikációs futam megrendezése

11.2 - A RALLY1 is a RRSR szerinti pontozást veszi át (30 ponttól lefelé az első 15 hely kap bajnoki pontot)

11.4 és 12.7 - Egy szakaszból álló versenyért nem adható bónuszpont.

VI. ORSZÁGOS RALLYE CHALLENGE ALAPKIÍRÁSA (továbbikban RALLY1 ORC)

11.2 - A RALLY1 ORC is a 30-tól lefelé adandó pontok rendszerét veszi át.

11.4 és 12.7 - Egy szakaszból álló versenyért nem adható bónuszpont.

VIII. MAGYARORSZÁG ORSZÁGOS RALLYE2 BAJNOKSÁGÁNAK ALAPKIÍRÁSA

A korábbi 5.5 -ös pont törlésre került.

5.6 A géposztály besorolás átalakult, érdemes alaposan áttanulmányozni.

6.3 és 6.4 10-10 km-rel emelkedett a versenyek össztávja.

6.8 és 6.9 Rally2 szuper rallye esetén nem esik ki a versenyző az értékelésből, hanem a szuper rallye-ban résztvevő versenyzők pontszerző helyen fejezik be a versenyt, az összes értékelésben a helyezésért járó pontok 50%-át kapják, amennyiben bónusz pontot szereznek, azt 100%-ban kapják meg.

11.2 A Rally2 is átveszi a 30-tól lefelé történő renszert.

III. MELLÉKLET: ELŐJELZŐ TÁBLA

Igazodva az RRSR és a FIA Rally Safety Guidlines előírásaihoz a lassító sortávolsága 10 méter, az előjelző táblát pedig 100 méterre kell kihelyezni.

A lassítót az út szélességének megfelelő mennyiségű elemből kell felépíteni. Minden sor legbelső elemének három egymásba pántolt oszlopból kell állnia, melyek közül az elsőn nyíllal kell jelölni a kikerülés irányát.

VI. MELLÉKLET: GPS RENDSZER

A sokat kifogásolt sebességtúllépést jelző csipogó funkció törlésre került.

VII. MELLÉKLET: KVALIFIKÁCIÓ/SHAKEDOWN

2.1 Kvalifikációs futamon (melyek megrendezése ezentúl aszfaltos versenyen is kötelező) a bajnokság aktuális állása szerinti első 15 helyén szereplő versenyzőpárosa részére kötelező.

A bajnokság első versenyén a 2019-es bajnokság abszolút végeredménye szerinti első 15 helyezett versenyzőpáros részére – sikeres gépátvételt követően – kötelező.

6. A kvalifikáció során kizárólag regisztrált gumi használata engedélyezett, a harmadik futam során használt gumiabroncsok a verseny során felhasználható mennyiségbe beleszámítanak.

A shakedown során kizárólag regisztrált gumi használata engedélyezett, mely gumiabroncsok a verseny során felhasználható mennyiségbe nem számítanak bele.

Mindenkinek sikeres felkészülést, találkozunk a versenyeken!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldasztal.blog.hu/api/trackback/id/tr415459448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

motorsport.steward 2020.02.06. 08:23:06

@kéki béla: Igen. Ennek a sportnak a nevét háromféleképpen lehet helyesen leírni. Francia írásmód: rallye, angol írásmód rally, magyar írásmód: rali.

Történeti okokból a francia az itthon elterjedtebb.
süti beállítások módosítása